27 de desembre 2000

La música a internet és un negoci?

Últimament ens han arribat diverses notícies de webs musicals que han hagut de tancar la paradeta. La raó: no els era possible mantenir la web en funcionament perquè no generava prous ingressos o perquè no trobaven el finançament adequat per aguantar una temporada més. Estem parlant de casos com el de Riffage (www.riffage.com), una web dedicada a la recerca de nous valors musicals, que ha hagut de tancar precipitadament perquè no trobava inversors disposats a arriscar uns diners en el projecte. El mateix va passar no fa gaire amb Scour (www.scour.net). En aquest cas, però, no trobaven inversors perquè l’empresa acumula diverses denúncies i està pendent de judici. Ara fa poc va ser subastada i asseguren que al març reactivaran tots els serveis, però que serà de pagament.

Tot això no ens ha d’estranyar. Posar en marxa una web musical no ha estat mai, ni ho serà, una garantia d’èxit. No hi fa res que la web tingui milions de visites, ja que molts cops això no és suficient per mantenir un negoci en marxa. Perquè una web musical pugui aguantar a la xarxa i tenir beneficis cal que al darrera hi hagi un pla de negoci molt estudiat. I moltes empreses musicals que s’aboquen a internet (tothom vol ser-hi) no tenen gaire clar si algun dia començaran a guanyar-hi diners. Algunes webs musicals han fracassat perquè van apostar pel format equivocat (Liquid Audio enlloc de MP3) o perquè només ofereixen MP3 “legals” i llavors es troben indefenses davant la ferotge competència de Napster o AudioGalaxy. Els serveis de subscripció (música de pagament) tampoc acaben de funcionar perquè la gent ja s’ha acostumat a descarregar música gratuïtament. També hi ha totes les webs que simplement ofereixen informació musical sense haver previst que la publicitat a internet no dóna ni per menjar. I així podriem seguir enumerant projectes musicals a internet que no tenen gaires possibilitats de viabilitat econòmica a llarg termini. El temps s’encarrega de posar les coses al seu lloc i, poc a poc, es va veient qui podrà sobreviure i qui no en el salvatge món de la xarxa de xarxes.